Klumme: Lad os gøre det nemme valg til det grønne valg
I dagens Danmark er aftensmaden for tusindvis af børnefamilier er en praktikalitet, som skal være nemt, hurtig og mætte mange maver.
Samtidig ved vi, at vi skal spise både sundere og tænke lidt mere på vores eget aftryk på klimaet.
Den moderne forbruger står midt i et klimaparadoks, hvor vi på den ene side aldrig har vidst mere om madens klimapåvirkning, end vi gør i dag.
Men samtidig har vi aldrig spist mere kød, end vi gør i dag, viser tal fra DTU Fødevareinstituttet.
Det er ikke fordi, vi er onde eller klimafornægtere - vi har bare travlt og har nogle indgroede madvaner.
Jeg mener, at vaner er til for at blive brudt.
Så når jeg også læser, at 72% af danskernes aftensmad indeholder en eller anden form for convenience, så har vi en nem vej til at gøre en forskel uden at gå på kompromis med tid og effektivitet.
I hverdagens stress og jag kan det være svært - næsten umuligt - at finde overskuddet til at tænke i nye baner i madlavningen og samtidig træffe grønnere valg.
Lige nu vil syv ud af ti gerne spise flere grøntsager, men virkeligheden er, at 94 procent af mænd og 90 procent af kvinder ikke får nok grønt i kosten ifølge Sundhedsstyrelsens undersøgelser.
Det er her, at nemme løsninger kan være med til at skabe en varig ændring.
Det behøver i min optik ikke at være svært at hverken sælge eller spise grønt. Så hvis man kan inspirere danskerne til at spise vegetarisk lasagne i stedet for lasagne med oksekød, kan man både øge indtaget af grønt og mindske klimaaftrykket.
Forbrugeren vil gerne tage gode valg, men det skal være det naturlige valg, som lyder indbydende og nemt.
Her har conveniencebranchen og detailhandlen et ansvar for at tilbyde produkter, der er både indbydende og sundere.
Jeg tror, at det i lige så høj grad handler om at blive eksponeret for alternative valg, når tingene skal gå lidt hurtigt.
Vi ved, at efterspørgslen på convenience er stigende, så svaret på, hvordan vi kan gøre det grønne valg mere naturligt, er, at vi skal udvikle de rigtige produkter og være en inspirationskilde for forbrugeren.
Artiklen er en del af temaet Klummehjørnet.